לקויות למידה

בין אם את או אתה מורה או איש חינוך, ואף הורה או אפילו תלמיד לשעבר או בהווה, ודאי שניתקלת בנושאים כגון הפרעות קשבלקויות למידה ודומותיהן. אנשי חינוך רבים עושים היום הסבה לטיפול באותן לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז ועוד שלל חוסר עניין במערכת, בנושאיה ובשיטות הלימוד שלה.

לפני ארבעה עשורים ילדים ישבו בכיתה ולמדו ואף אחד לא שם לב לעובדה אם יש הפרעה כלשהי בכלל. אך בדור השפע, דורנו זה, המושפע משלל של פרסומות מסחריות העוטפות ומטריפות אותו חדשות לבקרים, מזון מלא ברעלים, מסרים אלימים במשחקים המחשב הפתוחים באופן חופשי לכל דורש, ולכל גולש ולכל זאטוט שרק יודע לאחוז בעכבר המחשב. תמונות של טורפים בעלי שיניים מפחידות בכל דף אינטרנט המיועד לילדים, אף אם מהווה "רק" פרסומת בצד הדף. ועוד מרעין בישין בהן אנו מקיפים את עצמנו ואת ילדינו. שלא לדבר על פרסומות למבוגרים, אשר מהם הילדים מתרשמים שאת זה הם צריכים להשיג, וזה מה שחשוב ויעשה אותם מאושרים ויעשה עימהם חסד.

כאשר ילד חי בלחץ חברתי הנובע מהמסרים הסובבים אותו, הגירושין הגואים וגל האלימות הגובר מרגע לרגע, הוא מושפע מכל אלה והדברים באים לידי ביטוי בהסתגרות רגשית, בניסיון לשרוד ובניתוק ממה שאנו מכנים העולם שסביבנו. אנו חיים בעולם מטורף שאיבד את השפיות מזמן, אי אפשר לקיים משפחה מאוזנת כי אף אחד לא יכול לנתק עצמו מהחברה וממה שיש בה. הטלוויזיה, המחשב, והאנשים סביבנו חיים בלחץ ובחוסר ודאות הולך וגובר, הפרסומות מותירות אותנו ריקניים שנייה אחר שהשגנו את מה שאמרו לנו שכדאי לנו ושאנו ודאי צריכים, ודקה אחר כך אנו לא מוערכים אף שעבדנו חודשיים כדי להשיג את מה שעתה כבר אינו באופנה.

תגובתם הטבעית של הילדים היא אותן תופעות להן אנו עדים והדור המבוגר, המחנך עדיין מנסה להשליט חוקים של לפני שלושה דורות, על דור שעובר חוויה אחרת לגמרי. שחי בעולם אחר לחלוטין. אנו מצפים מילדינו לתפקד כמו רובוטים נחמדים, לשבת כמו "ילד טוב" על כיסא הלימודים, למרות ואף על פי שטבעו של הילד לשחק ולזוז כי רק כך הוא מתפתח ולומד, ואנו המבוגרים טומנים ראשינו בחול, עד שגם סתימה זמנית זו תתפרץ ותרקיע שחקים עד שנבין שהפתרון הוא בהקשבה טוטאלית לכל מה שקורה עכשיו עם הילדים, איתנו, עם העולם כולו, כי כל אלה מהווים שריקת פתיחה לשינוי המהותי שבפניו אנו עומדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.